Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Værdier i Skovbjørnen

Nærvær

I forhold til børn

Vi vil have fokus på, at det enkelte barn får en god start på dagen, og møde barnet og forældre med et "godmorgen" og øjenkontakt. Vi forventer ikke, at barnet nødvendigvis giver respons, vi viser forståelse for, at barnet kan være træt, genert eller langsom starter. For os, er det vigtigt, at barnet først og fremmest føler sig set...Vi afslutter altid dagen med "farvel" eller "tak for idag".

Vi vil skabe tryghed for barnet ved at være tilgængelige og synlige i dagligdagen. Vi har altid ”et ledigt lår”J Vi er opmærksomme på, at barnet kan have særlige behov, både fysisk og psykisk i forskellige perioder i børnehavelivet, og vi giver den fornødne omsorg og støtte, så barnet oplever positivt samvær, både når det er let, og når det er svært.

Vi voksne vil og skal rumme hele barnets repetoire af følelser, da det er væsentligt i forhold til barnets selvværd og selvregulering. Vi hjælper barnet med at definere og afklare barnets følelser, og hjælper barnet videre i en konflikt, leg eller aktivitet. Vi giver plads til, at barnet måske er "lang tid" om at komme videre eller falde til ro.

I vores hverdag vil vi give plads til barnets egne fortællinger. Vi vil lytte, stille spørgsmål og være nysgerrige ved hjælp af hv-spørgsmål, i forhold til at udfolde samtalen med barnet og følge dets initiativer. Vi vil være bevidste om, at barnet får den fornødne tid til at gøre sig tanker, udtrykke sig eller komme med egne løsningsforslag, men også give plads til at være sammen i stilhed....

Vi værdsætter og italesætter, at børn er forskellige og har forskellige forudsætninger og øvepunkter. Vi stiller krav og giver udfordringer, der støtter op om barnets "nærmeste udviklingszone", og har altid fokus på barnets ressourcer- ”Øvelse gør mester”!

Vi vil som voksne være opmærksomme på, at vise barnet tillid, rumme og forstå dets hensigter og perspektiv. Vi betragter enhver handling fra barnets side, som en positiv hensigt...vi vil hjælpe barnet med at kontrollere sig selv ved at sætte grænser på en positiv måde, ved at lede det, vise positive alternativer og planlægge sammen.

Vi igangsætter planlagte aktiviteter, men kan også være spontane og lave ting, der udspringer af såvel børn som voksnes lyst og interesser.

Vi tilstræber at skabe mulighed for nærvær i små grupper. Vi har fokus på processen frem for produktet, da det er i processen barnet kan afprøve sine ideer, få inspiration af andre, fordybe sig, udvise spontanitet og kreativitet og derved skabe grobund for motivation og læring.

Vi giver gennem indretning og hverdagspædagogikken barnet mulighed for at trække sig tilbage fra fællesskabet og finde ro. Vi er ligeledes bevidste om, at rummene kan skifte funktion i løbet af dagen, så bilrummet eks. bliver "stillerum". Vi ser muligheder fremfor begrænsninger i vores fysiske indretning, og er fleksible i forhold til børnegruppens behov og ønsker.

 

I forhold til forældre

I samarbejdet med forældrene prioriterer vi dialogen i dagligdagen, men vi er altid opmærksomme på, at samværet og nærværet med børnene kommer i første række.

Vi vil som personale tage ansvar for, at kommunikationen med forældrene er anerkendende og ordentlig og være tydelige, hvis en samtale med en forældre ikke foregår på rette tid eller sted. Vi er bevidste om, at få samlet op på disse og tilbyde samtale en anden dag, eller om muligt gå fra til en samtale eller ringe op.

Vi er ærlige i vores kommunikation i dialogen og giver også udtryk for, at vi ikke altid har et svar klar, men har brug for yderligere betænkningstid eller sparring fra kollegaer/ledelse/andre faggrupper.

Vi tilbyder velkomstsamtaler, opstartssamtaler og årlige samtaler, hvor forældre og personale kan være i dialog omkring barnets trivsel og udvikling. Ligeledes tilbydes samtale i ”Børn på vej”-forløbet.

Vi er opmærksomme på, at forældre har forskellige behov og ressourcer på baggrund af deres forudsætninger og livssituation. Vi betragter alle forældre som ligeværdige og som uundværlige samarbejdspartnere, der har stor og vigtig viden omkring deres barn. Vi lytter til det, der optager forældrene omkring barnet.

Vi siger "godmorgen" og "farvel" hver dag, og sørger for, at en evt. problematik er afsluttet inden barn og forældre forlader børnehaven.

 

I forhold til kollegaer

Vi viser interesse for hinanden såvel fagligt som personligt med respekt for vores individuelle grænser. Vi afstemmer kommunikationen med hinanden gennem dialog i hverdagen.

Vi giver plads til både gode og dårlige dage, og alle skal vide, at kollegaerne er der, når vi har brug for det. Vi siger altid "godmorgen" og "tak for idag" til alle i personalegruppen, og sørger for en positiv stemning og kultur i hele huset med fokus på fastholdelse af den enkeltes trivsel og arbejdsglæde.

Vi har en positiv og anerkendende kommunikation personalet imellem, og vi forventer i personalegruppen, at alle er nysgerrige på hinandens praksis og reflekterer i forhold til at spørge nysgerrigt ind til kollegaers overvejelser og pædagogiske handlinger. Vi lytter aktivt til hinanden og betragter enhver handling fra en kollega, som en positiv hensigt!

Vi vægter den direkte kommunikation med hinanden, men kommunikerer også skriftligt til hinanden via vores bøger.

Vi hjælper hinanden med at planlægge og strukturere hverdagen og prioriterer at give hinanden plads til nærvær og fordybelse med børnegruppen. Vi giver ligeledes plads til spontane aktiviteter, men accepterer også de dage, hvor det ikke kan lade sig gøre.

Vi hjælper hinanden og ”gør hinanden gode” ved at se de små succes´er og ”stjernestunder” i vores pædagogiske arbejde og "forstørre" dem med og for hinanden. Vi er selv opsøgende og tager ansvar i forhold til at få og give feed back i samarbejdet med kollegaer.

 

I forhold til ledelse

Vi viser interesse for hinanden såvel personligt som fagligt.

Ledelsen prioriterer MUS samtaler og evt. trivselssamtale i dagligdagen og er tilgængelig i dagligdagen. Ledelsen skal have kendskab til personalets kompetencer og udviklingspotentialer.

Daglig leder underbygger handlinger og beslutninger med forklaringer og arbejder bevidst med at inddrage personalet, der hvor det giver mening. Daglig leder ”siger hvad hun gør, og gør hvad hun siger”.

Daglig leder er en del af den pædagogiske praksis og dermed rollemodel for arbejdet med vores værdigrundlag. Personalet ser daglig leders deltagelse i den pædagogiske dagligdag, som en god mulighed for vidensdeling, feedback og pædagogisk sparring.

 

Anerkendelse

I forhold til børn

Vi møder barnet med et trivsels- og læringsperspektiv ved at benytte metoderne: Trasmo, Sprogscreening-”Hjernen og hjertet”, SMTTE, ICDP, Relationsskemaer, trøstecirkel og Mindmapping i vores pædagogiske arbejde. Vi tilgodeser det enkelte barn´s behov og møder barnet ift. nærmeste udviklingstrin. Vi prioriterer legen som noget grundlæggende og understøttende i barnets udvikling.

Vi arbejder målrettet med den styrkede pædagogiske læreplan, og imødekommer den enkeltes udviklingstrin ved at arbejde aldersopdelt i turgrupper. Dette kombineres med mulighed for i løbet af dagen og ugen, at lege på tværs af alder og køn.

Vi fremhæver barnets positive hensigter og handlinger og tydeliggør verbalt og kropsligt, når noget lykkes og skaber derved positive fortællinger om og til barnet i en positiv omgangstone for såvel barnet som omgivelserne. Vi italesætter, at alle har noget at øve- såvel børn som voksne.

Vi bruger barnets motivation som noget grundlæggende og tilstræber at følge dets initiativer, tanker og handlinger. Barnet skal i alle sammenhænge føle sig set, hørt og forstået, men skal også vide, at det ikke altid kan få opfyldt sine behov og er en del af et større fællesskab.

Vi anerkender barnets behov for at lege i små grupper og lege alene, ved at give barnet muligheden. Ligeledes hjælper, guider og anviser vi gerne barnet til at finde plads til både vilde, og mere stille lege. Vi inddrager børnene i løsninger, hvis der opstår for megen leg oveni hinanden eller legen bliver for højrøstet i forhold til den aktivitet, der ellers er i rummet.

Vi tager udgangspunkt i det barnet KAN, fremfor det, det ikke kan. Vi støtter barnet til at turde søge udfordringer, men anerkender også, at barnet siger fra. Vi giver barnet tid og ro til at udvikles i eget tempo, og gennem ros og anerkendelse støtter vi op om en oplevelse af at være ok. Personalet går i dialog med barnet og opmuntrer barnet til

deltagelse eller til selv at komme med løsningsforslag på, hvad der skal til for at barnet tager ”næste skridt”…

Vi er aktivt lyttende og arbejder bevidst med at være åbne og forstå barnets hensigter fremfor på forhånd at definere barnets intensioner. Vi viser positive følelser, og viser, at vi er glade for barnet.

Vi vægter legen i dagligdagen, og giver børnene plads og tryghed til fordybelse i legen ved som personale at være tilgængelige.

Vi hjælper barnet med at finde hensigtsmæssige handlemåder i konfliktsituationer, og retter også barnets opmærksomhed på de andre børns signaler og udtryk. Vi hjælper barnet med at kontrollere sig selv, ved at sætte grænser på en positiv måde, ved at lede det, vise positive alternativer og planlægge sammen. Vi definerer ikke, hvem der har ret eller uret, men hjælper parterne med at fortælle, sætte ord på, finde løsningsforslag og komme videre. Barnet introduceres for ”stop-tegn” som anvendes for at signalere egne grænser og øve sig i at respektere andres.

Vi handler og sætter tydelige grænser, hvis vi oplever nogle former for mobning. Vi arbejder gennem forældresamarbejdet med at skabe positive relationer mellem børnene, og gennem leg, ”tur-makker” og aktiviteter åbner vi op for eventuelt nye legekonstellationer eller støtter op om de allerede eksisterende.

Vi vil øve barnet i at vente på tur ved eksempelvis håndsoprækning til samling, fysisk berøring eller ”stop-tegn”, og vende tilbage til barnet, ligeså snart vi ikke længere er optaget til anden side, eller der er plads til, at barnet kan ytre sig.

Ansvaret for relationen og et godt samspil med barnet er ALTID den voksnes….

 

I forhold til forældre

Vi er bevidste om at skabe kontakt og positivt samspil med hele forældregruppen. Vi møder forældrene hvor de er, og betragter enhver henvendelse eller undren som vigtig, set med forældrenes perspektiv. Vi er forskellige, har forskellige kultur og baggrunde, hvilket vi ser som en ressource.

Vi har for øje, at enhver handling har en positiv hensigt, og at et vedvarende positivt samarbejde bygger på, at personale såvel som forældre tager ansvar og er åbne og ærlige i kommunikationen.

Vi forholder os lyttende, nysgerrige og spørgende i forhold til en forældrehenvendelse og tilstræber at vedkommende føler sig set, hørt og forstået i kommunikationen. Vi er

tydelige i det forhold, at vi ikke altid har mulighed for at imødekomme den enkelte forældres behov omkring barnet, da barnet og forældre er en del af et større fællesskab.

Vi ser og bruger forældrene som samarbejdspartnere, da de jo kender deres barn bedst! Vi respekterer hinandens viden og er åbne for forskellige løsninger og handlemuligheder. Vi inddrager kun andre faggrupper omkring barnet, når vi på forhånd har haft en dialog med forældrene om dette.

Vi italesætter forældrenes positive handlinger og tiltag i forhold til barnet overfor forældrene, barnet og hinanden i personalegruppen, og fremhæver forældrenes ressourcer.

I forhold til kollegaer Vi tager ansvar og initiativ i forhold til egen kompetenceudvikling og læring. Vi ser det som positivt på alle niveauer(børn, forældre og personale), at få et kompetenceløft, og vi forventer, at alle går positivt og aktivt ind i temadage, kurser, udvikling af pædagogisk praksis og personalemøder.

Vores grundholdning er, at vi skal gøre hinanden gode gennem vores værdier, både som enkeltpersoner og som gruppe. Vi skal opretholde en god børnehave med fokus på kerneopgaven, hvor vi ”tør gå med det, der virker”… Vi viser åbenhed og respekt for, at andre har særlige kompetencer, viden, opgaver og arbejdsområder, og bakker hinanden op i de beslutninger, der tages.

Vi ser det som positivt i personale samarbejdet, at vi har forskellige synspunkter, som kan bidrage til vores faglige og personlige udvikling, og som kan give anledning til refleksion over vores praksis. Vi har en tydelig, anerkendende og positiv kommunikation, som er nysgerrig, spørgende og undrende i relationen til det pædagogiske arbejde.

Fejl

Er

Justerbar

Læring…….

 

I forhold til ledelse

Ledelsen skaber tid og struktur til de arbejdsopgaver man har eller tildeles.

Der stilles remedier til rådighed, men man er som personale selv opsøgende ift. det materiale eller kursus, man finder relevant.

 

Samarbejde

I forhold til børn

Vi ser alle børn hver dag, og vi vil altid barnet det bedste....

Det skal være sjovt og trygt at være barn i Børnehuset Skovbjørnen!

Personalet er bevidste om bringe humor ind i børnenes dagligdagen. Vi er rollemodeller for en god og positiv omgangstone, så vi guider og anviser børnene med almindelig tale, mimik og kropssprog. Vi tror på, at vores positive måde at kommunikere og forstå børnene på, kan sætte sig spor i børnene og skabe en god kultur og rar atmosfære for børn og voksne. Vi italesætter det, vi gerne vil have barnet til at gøre, fremfor det vi ikke ønsker, at barnet gør. Vi bruger trøstecirkel i samvær med et barn, der er ked af det, for i samarbejde at hjælpe barnet med at forstå, rumme og håndtere egne og andres følelser.

Vi indretter Børnehuset og skaber et læringsmiljø, hvor vi tager udgangspunkt i barnets perspektiv og fællesskabet. Vi vil signalere, at der er plads til at være barn, og støtter op om børnenes behov, leg, udvikling, læring, fantasi og kreativitet.

Vi involverer, og er løbende i dialog med børnene om dagligdagens planer, aktiviteter eller ændringer, der har indflydelse på deres dagligdag i børnehaven. Vi giver så vidt muligt børnene indflydelse i dagligdagen, og tager i læringsmiljøet udgangspunkt i børnenes motivation, interesser og forslag i dagligdagen og på eks. ture, til samling, aktiviteter osv.

Børnene skal se og mærke, at vi er forskellige voksne i personalegruppen, og opleve, at vi er enige om dagligdagens regler, værdier og normer i børnehaven. Børnene skal se og mærke, at børn er forskellige, og at alle kan bidrage ind i et fællesskab. Vi opfordrer børnene til at hjælpe hinanden og voksne med stort og småt i dagligdagen.

Vi skaber tryghed, forudsigelighed og genkendelighed ved at have en overordnet struktur i dagens rytme og indhold, ligesom barnet vil være tilknyttet nogle primærvoksne i turgruppen.

 

I forhold til forældre

Det skal være trygt, at være forældre i Børnehuset Skovbjørnen, og vi arbejder hele tiden ressourceorienteret sammen med forældrene omkring barnet. Sammen med forældrene ”går vi med det der virker”, for lige præcis DET barn.

Vi afholder velkomstmøde med forældrene inden barnets start og tilbyder opstartssamtaler efter 3 måneder, en årlig samtale og en samtale inden skolestart. Vi kan derudover altid afsætte tid til yderligere samtaler, hvis forældre måtte have et behov, ligesom vi altid kontakter forældre, hvis vi finder det nødvendigt i forhold til barnet. Vi samler ikke evt. problematikker sammen til en eventuel samtale, men er i løbende dialog med forældrene. Hvis personalet oplever udfordringer eller konflikter af nogen art i samarbejdet, lægger vi vægt på at tage hånd om dem/det, når de opstår, så tingene ikke vokser sig store, eller der opstår misforståelser.

Vi er som forældre og personale betydningsfulde voksne omkring barnet og arbejder med et fælles mål: Barnets udvikling, trivsel og inklusion! Vi overholder de aftaler, vi i den forbindelse måtte lave med forældrene eller andre samarbejdspartnere. Vi gør det til noget naturligt, at vi samarbejder på tværs af husene og med andre faggrupper. Vi finder sammen ud af barnets "nærmeste udviklingszone".

Vi vil skabe en rød tråd i barnets liv, ved at spørge ind til barnets dagligdag derhjemme, og fortælle små dagligdagsepisoder og sjove historier om barnet fra børnehavedagen. Gennem åbenhed og ærlighed ønsker vi, at forældrene skal opleve en tryghed og fortrolighed med personalet i samarbejdet omkring deres barn.

Vi dokumenterer og ligger løbende informationer om dagligdagen ind på Børneintra, som forventes at forældregruppen forholder sig til og viser interesse i til glæde for det enkelte barn. I forhold til kollegaer

Vi er omstillings- og udviklingsparate og ser muligheder frem for begrænsninger. Vi har tillid til, at vi altid vil hinanden det bedste. Vi er opmærksomme på vores kollegaer og drager omsorg for hinanden.

Vi er forpligtet til at være positive, åbne og afklarende i kommunikationen i forhold til hinanden, og der skal være plads til en vis portion humor i dagligdagen. Vi sætter pris på et højt informationsniveau såvel skriftligt som mundtligt personalegruppen imellem. Vi løfter i flok, er fleksible, og kommunikerer og arbejder på tværs af turgrupperne.

Den enkelte personale orienterer (læser og skriver) sig i bøger, kalender og forholder sig til dagen i huset. Vi tager alle ansvar, planlægger og uddelegerer opgaver i dagligdagen med henblik på hele husets trivsel.

Vi tager alle ansvar for og er på forkant med f.eks. pauseplan, eftermiddagsmåltidet og fødselsdage.

Vi har hele tiden fokus på arbejdsglæde og trivsel, og det er den enkeltes ansvar at skabe og bibeholde arbejdsglæde på arbejdspladsen gennem smil, nysgerrighed, dialog og sparring med kollegaer. Den enkelte personale skal bidrage ind i de refleksionsrum, der skabes i vores dagligdag og i samarbejdet med kollegaer er vi forpligtet til at tage ansvar og initiativ til at give og modtage feed back.

Vi er ansvarsfulde og loyale i forhold til hinanden og vores arbejdsplads, og deltager aktivt og er forberedte i dagligdagen, personalemøder, udførelsen af handleplaner, forældresamarbejdet m.m.

Vi er lydhøre og respekterer hinandens ideer og forslag og giver plads til at prøve ting af. Vi evaluerer og justerer løbende.

Vi tager alle ansvar i modtagelsen af nye børn, forældre og personaler.

Vi er professionelle og vi er faglige, når vi er på arbejde!

 

I forhold til ledelse

Vi har stor tillid til at ledelsen tager de rigtige beslutninger i overensstemmelse med vores værdier.

Ledelsen er tilgængelig i forhold til små og store drøftelser i dagligdagen.

Ledelsen er rollemodel og opfordrer og giver mulighed for samarbejde og kontakt mellem husene i Dagtilbuddene.

Ledelsen er altid til rådighed i forhold til deltagelse i forældresamtaler.

Vi har tiltro til at ledelsen sætter de optimale overordnede rammer for personaledækning med de rammer og muligheder, der er.