Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Værdier i 100 meter Skoven

Nærvær

I forhold til børn

I børnehuset 100 meter skoven er vi opmærksomme på at vi siger godmorgen til alle børn med smil og øjenkontakt. Vi forventer ikke nødvendigvis en respons fra børnene, vi har respekt og forståelse for at alle børn øver sig på noget forskelligt i forskellige perioder og vi er bevidste om at nogle børn har behov for mere tid til at justere sig i overgangen mellem hjem og institution og det er helt i orden. Vi siger farvel og tak for i dag hver dag. Vi oplever det er en god start og afslutning på dagen, hvor børnene føler sig set, hørt og mødt.

Vi er opmærksomme på at justere vores kropssprog og kommunikation i forhold til det enkelte barn i en given situation. Det kan være når vi trøster, hvor vi er parat med en tryg favn og italesætter barnets følelser. Vi går ikke fra barnet, før barnet igen er klar til at lege trygt. Det kan også være i konfliktsituationer, hvor vi guider børnene til at sætte ord på deres frustrationer, vrede eller andre følelser, og hjælper dem til at agere hensigtsmæssigt i forhold til deres følelse.

Vi er i øjenhøjde med børnene, og vi tager deres følelser alvorligt. Det betyder at vi inddrager alle parter i konfliktsituationer og løser dem i samarbejde med børnene. På den måde kan vi gå foran børnene og være nærværende rollemodeller.

Vi prioriterer at spise ved borde i mindre grupper, og vi arbejder hele tiden for at skabe et roligt spisemiljø uden forstyrrelser. På den måde sikrer vi, at der er tid til nærvær i dialogen med børnene over maden. Der er mange samtaleemner at tage fat på i en spisesituation, og vi understøtter med små grupper, børnenes mulighed for at blive lyttet til og taget alvorligt. 

Vi opdeler ofte børnene i mindre grupper og skaber et mindre miljø, med plads til fordybelse og nærvær. Vi er nysgerrige og optagede af at følge børnenes initiativer. Vi går ved siden af og bagved for at lære af børnene og kan dermed understøtte deres oplevelse af, at have værdi i sig selv.

 

I forhold til forældre

Vi har øjenkontakt, smiler og hilser godmorgen og farvel hverdag. Vi prioriterer, at vi er opmærksomme på alle der kommer ind i huset og at de bliver budt velkomne. 

Vi vægter og arbejder for en åben, nærværende og tillidsfuld kontakt med forældrene. Det gør vi ved at være aktivt lyttende og opmærksomme på forældrene. Vi deler glad og gerne vores viden om barnet og dets oplevelser i det daglige med forældrene. Ligesom vi rigtig gerne modtager jeres viden og erfaringer om jeres barn. 

Vi har naturligvis respekt for hvilke samtaler der hører til hvor. Er det en samtale hvor vi skal drøfte et barns trivsel og udvikling vil vi altid indkalde til en samtale med jer, hvor vi har tid til at dele erfaring og viden – og i samarbejde finde den bedste løsning for lige præcis jeres barn.

Vi har alle viden om jeres barn, men henviser til barnets tur voksne ved mere indgående spørgsmål til jeres barns trivsel. 

 

I forhold til personale

Vi siger godmorgen og farvel til hinanden hver dag, det har væsentlig betydning for vores arbejdsglæde at vi ser og møder hinanden. Vi har stort fokus på trivsel og arbejdsglæde i vores hus, det betyder også at vi har stor tillid til at kunne være private i det omfang man selv ønsker og vi har omsorg for hinanden, i det omfang man selv giver udtryk for. 

Vi anser hinandens forskellighed for en styrke og bruger hinandens kompetencer aktivt. Ligesom vi er nysgerrige på hinanden, såvel fagligt som privat. Det betyder at vi har et godt kendskab til hinanden og ved hvem vi skal trække på til forskellige opgaver.

Vi vægter at have et godt arbejdsklima, og for os betyder det, at der er plads til både humor og alvor. Der skal være plads til at grine og have det sjovt, lige så vel som der skal være plads til at kunne dele mere alvorlige ting – men altid i respekt for hinanden og vores omgivelser. 

 

I forholdet mellem medarbejder og ledelse

Vi har alle ansvar for at skabe en tillidsfuld relation til hinanden og vægter at ledelsen er til rådighed i hverdagen. 

Vi afholder MUSamtaler for alle medarbejdere og ledere hvert år i 100 meter skoven, hvor vi blandt andet drøfter arbejdsmiljø og samarbejde hvert år.

Der er både sociale og faglige arrangementer hvert år, og vi vægter begge dele højt. 

Vi er opmærksomme på at deltage i arrangementer udenfor arbejdstid. Vores arrangementer giver et ekstra lag i forhold til vores kendskab og tillid til hinanden, både socialt og fagligt, og vi nyder at have noget at være fælles om.

 

Anerkendelse

I forhold til børn

Vi indgår i relationer og sammenhænge med børnene med et perspektiv og et mål. Vi anvender ICDP, SMTTE, Alle med, TRASMO, Mindmap, og TRIVSELSLINIAL. Når vi udarbejder en SMTTE, er det altid ud fra NUZO – hvor er børnegruppen lige nu og hvor er der fx øvepunkter.

Vi har en inkluderende tankegang, hvor der er plads til alle, og alle har lige meget værdi. Barnet ”øves” i fællesskabet på alle niveauer og indgår i mange forskellige relationer i løbet af dagen fx i en leg med andre børn eller på tur med deres turgruppe.

Vi arbejder på en kultur, hvor tolerance og respekt er i fokus, og hvor egen og andres forskellighed er en styrke. Vi anerkender og respekterer, at alle børn har forskellige behov og afpasser vores pædagogik efter det enkelte barn. 

Børnene øver sig i at lære egne og andres grænser at kende, på den måde opøver de et sundt selvværd, samt anerkendelse af og respekt for, at andre kan have et andet behov end dem selv.

Vi tør gå med det der virker, for det enkelte barn.

Vi har fokus på barnets medbestemmelse og anerkender deres initiativ og deres følelser, ved at spørge nysgerrigt og åbent ind til deres mening og understøtter dem i at give udtryk for deres holdninger og initiativer fx ved at hjælpe barnet med at sætte ord på hans/hendes behov og følelser. Vi anerkender at børnenes hensigt altid er positiv, men at de sommetider har brug for støtte til at justere deres adfærd eller blot støtte til at føre deres hensigt ud i livet.

Vi følger i udgangspunktet børnenes initiativ ud fra deres udviklingstrin, og hvad de kan kapere. Vi har fokus på barnets selvhjulpenhed, og støtter barnets initiativ til selv at kunne. Vi går foran, ved siden af og bagved når vi understøtter barnets udvikling. Det betyder at vi først viser hvordan. Når barnet har opnået forståelse for opgaven, går vi ved siden af og støtter barnet i udførelsen så de lykkes med opgaven og oplever succes. Vi går bagved og lader barnet vise os, at han/hun selv kan og vi anerkender deres indsats i ord og med et positivt kropssprog. Vi har altid fokus på vores egen rolle i relationen til barnet, og er opmærksomme på vores kropssprog og stemme.

 

I forhold til forældre

Vi har en åben og respektfuld kultur, hvor det er legitimt at stille spørgsmål til hinanden og vi er nysgerrige og lydhøre på forældrenes viden om barnet. Vi anerkender at forældrene er eksperter i deres barns liv og derfor har betydelig viden, der er væsentlig for barnets trivsel og udvikling. Det betyder at vi lytter til jeres viden og inddrager denne viden i samarbejdet om og med barnet. Vi vil altid invitere jer til dialog, hvis der er noget der undrer, eller barnet ændrer adfærd – det gør vi, fordi jeres viden har afgørende betydning for barnets trivsel og udvikling.  Vi anerkender, at vi alle er forskellige og har forskellige behov og kompetencer – Det har vi stor respekt for og vi ønsker at alle skal føle sig som en værdifuld del af 100 meter skoven derfor vil I opleve at vi lytter til jer, at vi er nysgerrige på jer og vi inddrager jer – Det er ikke sikkert vi ændrer vores praksis efter jeres ønsker, men så får I, i hvert fald en forklaring på, hvorfor vi gør som vi gør.

 

I forhold til kollegaer og ledelse

Vi anerkender og respekterer hinanden og vi er bevidste om at vi har forskellige kompetencer, derfor kan der være forskel på vores arbejdsopgaver ud fra de kompetencer vi hver især besidder eller udvikler. Vi respekterer vores kollegaers arbejdsopgaver og har tillid til at opgaven bliver løst på bedste vis. Vi er opmærksomme på at vi har en anerkendende kommunikation til og med hinanden og vi er åbne og ærlige overfor hinanden og har en kultur hvor dette er tilladt at stille nysgerrige og undrende spørgsmål til praksis. Vi arbejder bevidst ud fra at der en positiv hensigt bag et hvert udsagn. Vi er bevidste om vores egne øvepunkter og støtter hinanden i at udvikle os bedst muligt og i samarbejde med hinanden og vi gør hinanden opmærksom på blinde pletter.

 

Samarbejde

I forhold til børn

Vi justerer os efter barnet - hvor er barnet lige nu følelsesmæssigt, kognitivt, socialt og motorisk? Og hvordan støtter vi bedst barnet i den enkelte situation – vi tør gå med det der virker. 

For at vi kan lykkes bedst muligt, prioriterer vi et højt informationsniveau blandt børn, kollegaer og forældre.

Vi tager udgangspunkt i børnenes interesser og hvad de er optagede af, når vi planlægger aktiviteter og udarbejder SMTTE, på den måde sikrer vi os, at børnene inddrages og får medbestemmelse. 

Vi inddrager gerne børnene i de daglige pædagogiske aktiviteter, og fælles opgaver som fx middagsmad. Børnene er ofte medhjælpere i køkkenet, hvor de fx skræller gulerødder eller dækker rulleborde. 

Vi møder børnene på deres udviklingstrin og justerer os i forhold til det enkelte barns behov og kompetencer, er man vuggestuebarn øver man sig måske i at gå mens man i børnehaven måske øver sig i at tage tøj på. Børnene dannes til at være gode rollemodeller for hinanden og hjælpe hinanden, derved lærer børnene at vi alle har værdi og at når vi samarbejder går det meget nemmere for alle. 

Vi skaber tryghed i barnets liv og skaber sammenhæng mellem hjem og institution, ved at barnet kan have en tryghedsbamse med hjemmefra eller når vi fx afholder legetøjsdage med faste emner, hvor barnet bringer legetøj med i 100 meter skoven. Vi afholder voksenven dage, hvor barnet har en kendt voksen med i 100 meter skoven og kan vise venner og omgivelser frem, ligesom de kan vise deres voksenven frem til den resterende børnegruppe og personalet. Vi holder en tæt forældrekontakt og vores fælles viden om barnet, understøtter vores samvær og samarbejde med barnet. 

Vi skaber en genkendelig og forudsigelig hverdag for barnet, hvor vi italesætter hvad dagen byder på og hvor der er faste rammer og strukturer afpasset efter barnets alder fx har et vuggestuebarn fast spiseplads mens et børnehavebarn ikke nødvendigvis sidder det samme sted hver dag og spiser. Vi vil understøtte børns mestringsevne i en foranderlig verden, derfor skal der også være plads til impulsivitet, hvor dagen er anderledes end den ”plejer” – men hvor barnet fortsat er i en tryg ramme og derfor tillidsfuldt kan udforske verdenen. 

 

I forhold til forældrene

Vi prioriterer den daglige kontakt med forældrene højt, vi mener det har afgørende betydning for at skabe et åbent, respektfuldt og tillidsfuldt samarbejde.  

Vi vægter forældrenes mulighed for at holde sig opdateret på barnets hverdag, ved at vi informerer og dokumenterer hverdagen både på Intra og i institutionen. 

De daglige informationer om dagens indhold, nyhedsbreve, udarbejdelse af læreplanstemaer for den kommende periode m.m. vil være at finde på Intra, mens I ofte vil opleve personale der henvender sig til jer med små historier fra barnets dagligdag i 100 meter skoven, eller andre observationer fra dagen. 

En vigtig snak afsætter vi altid en aftalt tid til, så den kan foregå uforstyrret og udenfor børnenes høreradius. 

Vi ønsker et åbent, ærligt og respektfuldt samarbejde, hvorfor vi tidligt tager fat om de udfordringer som måtte opstå, så de kan blive italesat. 

 Vi prioriterer de planlagte forældresamtaler, hvor vi åbent, ærligt og lyttende forholder os til forældrenes unikke kendskab til deres barn. 

Et samarbejde som vokser over årene via den daglige kontakt.

 

I forhold til kollegaer og ledelse

Vi tilrettelægger vores dagligdag ud fra en refleksiv praksis, hvor der altid er plads til nytænkning. Vi er åbne, omstillingsparate, fleksible og ser muligheder frem for begrænsninger – vi har ”ja hatten på”. 

Vi prioriterer det høje informationsniveau, og vi forpligter os alle til at holde os dagligt orienteret og orientere vores kollegaer, så vi sikrer den nødvendige viden om børn, forældre og hinanden – På den måde gør vi hinanden gode.  

Vi er ET hus, hvor vi alle forpligter os til at samarbejdet glider, og tager medansvar for at dagligdagen fungerer – vi løfter i flok.

Vi har et respektfuldt samarbejde med hinanden og har tillid til hinandens kompetencer, det betyder at vi ikke behøver at være lige gode til alt, men vælger at bruge hinandens spidskompetencer.   

Vi vil udvikle os sammen og individuelt, ved at have fokus på den faglige sparring i hverdagen, samt den faglige udvikling refleksion og læring, såvel internt i huset som på tværs i organisationen. Vi deler vores erfaring og viden med hinanden og modtager gerne sparring af vores kollegaer. Vi har fokus på en anerkendende kommunikation i hverdagen, hvor vi kan sparre med hinanden og udvikle os.

Vi planlægger dagen og informerer om dette, så der på den måde skabes rum til planlagte aktiviteter og impulsivt opståede idéer.

Vi forbereder os til møder og deltager aktivt i de igangværende processer, ligesom vi overholder planlagte aftaler og er loyale overfor fælles beslutninger.